úterý 6. prosince 2016

Průsvity

Přáli jste si vědět, jak se takové průsvity vyrábějí.
Nafotila jsme pár fotek v procesu a snad Vám pomůže i stručný návod.
S průsvity jsem se poprvé setkala v souvislosti s waldorfskou pedagogikou.
Pomocí námětů zobrazených na průsvitech lze krásně proměňovat Váš domov a dětem tím znázorňovat rytmus přírody, svátků a ročních dob...




Na výrobu průsvitů je třeba pořídit několik trošku specifických věcí:

- barevné průsvitné papíry (celofán v rolích nebo hedvábný/japonský papír v arších)
- rýsovací nebo střihový papír (rýsovací je lepší) 
- nůžky, lepidlo, nůžtičky, popřípadě skalpely pro vyřezávání 
- pevný barevný karton nebo silné neprůhledné čtvrtky


Všechny věci se občas špatně shání. 
Průsvitné papíry objednávám nejčastěji přes internet, v kamenných obchodech obvykle neseženu. 
Dobře se shání nařezaný hedvábný papír v menších rozměrech (malé čtverečky nebo rozměr 16x16cm, mnohem hůře se shání větší formát, alespoň A4 nebo větší).
Větší formát je samozřejmě lepší, z těch malých čtverečků nevystřihnete větší plochu a nastavované to špatně vypadá.
Rýsovací papír naopak sežene skoro všude (doporučuji koupit větší archy, např. A3 nebo A2).




Přiznám se, že nejsem zrovna typ na vystřihování titěrnými nůžtičkami, u mě to musí trochu lépe svištět. 
Takže jsem si pořídila sadu takových hobby skalpelů na vyřezávání v místním železářství a s těmi to jde jedna báseň. Bohužel nevím, zda se dají běžně sehnat i ve větších hobby marketech apod., ale předpokládám, že ano.
Pokud se Vám podaří sehnat ingredience, máte už prakticky vyhráno, protože splašit větší formát hedvábného papíru byla pro mě v poslední době celkem detektivní práce. 


Nyní už stačí projet pinterest nebo google, najít si průsvity, které se Vám líbí a dát se do toho. 
Předkreslené náměty a šablony se moc stahovat nedají. Lze zakoupit kniha se šablonami např. zde.
Já to dělám tak, že si stáhnu obrázek pěkného hotového průsvitu.
Ten si oříznu v PC na A4 formát a vytisknu (stačí černobíle). 
Pak vezmu tento potištěný papír a pod něj položím pevný barevný karton nebo opravdu silnou čtvrtku,
 to celé podložím ještě dřevěným prkénkem a už jedu a vyřezávám.
Skalpelem projedu jak potištěný papír, tak i čtvrtku a pěkně tak vyříznu požadovaný motiv.


Když mám hotovo, vezmu základ průsvitu položím ho na čistý papír.
Na něm si vyznačím linie, kde bude vlnovka s trávou, kde nebe, kde mám do oblohy vyříznout kolečko a vložit tam stejné kolo ze žluté barvy apod. 
Potom toto vše opět vyřežu nebo vystříhám z barevných průsvitných papírů. 
Vrstvením vznikají samozřejmě tmavší přechody a efekty.


Následuje lepení. 
Namažu si kartonový základ lepidlem a přilepím na něj rýsovací bílý papír. 
Na něj poté postupně nalepím všechny vrstvy barevného hedvábného papíru. 
Nakonec vše přelepím další vrstvou rýsovacího papíru. 
Obstřihnu přebytky kolem dokola kartonu a je hotovo! :-) 





Tváří se to složitě, ale zase tak těžké to není.
Když zkusíte první, možná nebude dokonalý, ale určitě přijdete na další způsoby, jak na to..

 A pro ty, kteří by snad nechtěli průsvity vyrábět, ale přesto by rádi, aby jim nějaký zdobil domov, mám návrh.
Napište, třeba se domluvíme a nějaký Vám vyrobím. Mě to totiž baví moc! :-)

12 komentářů:

  1. Super, děkuju moc :-) Ten rýsovací papír to hodně zjednodušuje :-)) Mějte se krásně! Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, děkuji za návod. Opravdu jsou průsvity překrásné, hladí po duši. Mohla bych Vás poprosit, jestli byste mi nějaký už ořezaný mohla poslat na mail? Pro mne je nejtěžší ta část, stáhnout, ořezat..... tvořit už je relax. Děkuji moc. Monika.Zabojova@email.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Krásné :-) Já hedvábný papír kupuji ve výtvarných potřebách GabArt v Brně http://gabart.cz/shop/ (v shopu jsem je nenašla) ...v ruličce jsou tři papíry velikost asi A2 za 12Kč a krásné barvy.
    Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Veru, moc děkuju za návod. Vypadá to fakt nádherně!! Máme u nás supr výtvarné potřeby a materiál tam určitě seženu. musím to vyzkoušet. Je to krásné. Děkuju, že jsi se s námi o to podělila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosím tě, které výtvarné potřeby a kde? Děkuju :-)

      Vymazat
    2. Znam u nas troje :-) Kralovak Davona. Tam to mam fakt rada. Pak Bila pani a jeste nevim jak se jmenuje ten kreativni obchod smerem k bazenu. Vedle jsou anglicke knihy. Nakupuje tam i Monca z kopecku :-)

      Vymazat
    3. Díky :-) Já jsem totiž nevěděla přesně, kde je to "u vás" :-) Tak snad se tam v dohledné době dostanu. Díky za tipy.

      Vymazat
  5. Prosím, kde seženu předlohy na šablony, máte nějaký zajímavý odkaz? Díky.

    OdpovědětVymazat
  6. Veru, díky za návod. Přiznám se, že největší oříšek pro mě by byly ty vrstvy. Jak to tam dát, aby mi to pak všechno pasovalo, prosvítalo v tom správném pořadí :-D No asi budu muset zkusit, pokus-omyl.
    A ten poslední nám už zdobí ložnici, díky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi sikovna a kde jsi u nas nakupovala?

      Vymazat
    2. Zatím nikde :-) Jestli myslíš to, že nám ten poslední zdobí ložnici, tak to je přesně ten, co je na fotce tady, Verča mi ho poslala dárkem :-)

      Vymazat
  7. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Kolektivní rozum - Obchodníci, kteří využívají eToro's CopyTrader™, mají o 60 % větší šance na výhru

    Otevřené obchody na eToro - 227,651,647

    OdpovědětVymazat